lauantai 28. syyskuuta 2013

Microsoft, unohda jo meidät kuluttajat!


Bill Gatesillä oli visio: PC joka kotiin. Microsoft on onnistunut tämän unelman toteuttamisessa kohtuullisen hyvin; ei sitä PC:tä nyt ihan joka taloudesta löydy mutta aika monesta sadasta miljoonasta kuitenkin. Microsoftin kantava ajatus on alusta asti ollut halpa, yhteensopiva ja helposti korvattava rauta ja arvokas (ei siis välttämättä kallis, mutta käyttäjälleen rahanarvoinen) ohjelmisto Microsoftilta.

Maailmanvalloitus tällä kaavalla sujui hienosti aivan viime vuosiin saakka. Sitten tapahtui jotain. Ensin yleistyi Internet mutta tästä MS vielä selviytyi kohtuullisesti (mm. tarjoamalla Windowsin mukana ilmaisen Internet Explorer -selaimen). Mutta ensimmäinen särö MS:n maailmaan oli isketty: ohjelmia ja palveluita sai muualtakin ja vieläpä ilmaiseksi. Seuraava isku oli Googlen ilmestyminen. Tämä aiheutti jo merkittävämpiä ongelmia joista moniin MS ei ole vieläkään löytänyt lääkkeitä. Ehkäpä viimeinen ja ratkaiseva pommi tuli sitten Cupertinosta: iPad - toimiva tabletti joka yhdessä Internetin ja Googlen kaltaisten palvelutarjoajien kanssa tarkoitti sitä että jokaiseen kotiin ei todellakaan enää tarvita PC:tä.

Kuten joku (en löytänyt enää kuka) Twitterissä osuvasti sanoi, MS tekee voittoa tuotteilla jotka periytyvät DOS:ista, (melkein) kaikki muu tekee tappiota. Windowsin jälkeiset kuluttajatuotteet ovat toinen toisensa jälkeen osoittautuneet flopeiksi; esimerkkeinä Zune, Bing, Windows Mobile sekä sittemmin sen perillinen, Windows Phone. Ainoastaan Xbox on tuottanut vähän voittoakin mutta hardcore-pelaajat on niin pieni markkina että sillä on enemmän merkitystä imagon kuin talouden kannalta.

Jopa vanha lypsylehmä Windows on vaikeuksissa. Vistasta vielä selvittiin onnistuneen Windows 7:n avulla mutta Windows 8 ja erityisesti sen tulevaisuutta viitoittava serkkunsa Windows RT ovat suurissa vaikeuksissa. Ja samalla kun MS yrittää epätoivoisesti kosiskella kuluttajia Modern UI:llaan se karkottaa yritysasiakkaat pysymään tukevasti Windows 7:ssä vaikka päivittäminen olisi monelle yritykselle "ilmaista".

Ironisesti Windowsin alamäki johtuu suurelta osin siitä että laitevalmistajat ovat kilpailemassa itsensä hengiltä ja samalla ne ovat heikentäneet käyttäjäkokemuksen ala-arvoiseksi tuomalla markkinoille alitehoisia, kömpelöitä koneita jotka on pakattu täyteen roskaohjelmia. Microsoft halusi halvat laitteet mutta ei nyt sentään näin halpoja (ja huonoja). Kuulen jo vastaväitteitä ja totta - kyllä niitä laadukkaitakin PC-koneita yhä tehdään. Mutta nämä ovat pääasiassa yritysten ja muiden ammattilaisten laitteita, kuluttajien kiinnostuksen kohteena ovat Gigantin 399€ koneet. Ja juuri näiden kanssa iPad ja nyttemmin myös Android-tabletit kilpailevat tarjoten samassa hintaluokassa merkittävästi paremman käyttökokemuksen ja "riittävän hyvät" ominaisuudet.

Tablettien menestys ja PC-valmistajien kyvyttömyys vastata siihen sai MS:n muutamaan strategiaansa historiallisella tavalla. Se päätti ryhtyä itse laitevalmistajaksi ja toi markkinoille viime vuoden lopulla Surface RT:n ja nyt alkuvuodesta Surface Pron. Nämäkin tuotteet osoittautuivat flopeiksi; Surface RT:stä tehtiin hiljattain miltei miljardin dollarin alaskirjaus. Se että tästä huolimatta MS julkaisi viikko sitten molemmista laitteista päivitetyt versiot kertoo osaltaan epätoivoisesta tilanteesta jossa se on; perinteisen Windowsin alamäelle olisi tehtävä jotain ja pian.

Eikä puhelinpuolella mene juuri sen paremmin. Vanha Windows Mobile ei olisi koskaan voinut nousta maailmanvalloittajaksi, siinä mielessä se oli Symbianin aikalainen. Microsoft antoi Applelle ja Googlelle nyt jo tavoittamattomalta näyttävän etumatkan julkaisemalla ensin Window Phone 7:n vasta loppuvuodesta 2010 ja tekemällä sitten vielä yhden laiteyhteensopimattoman päivityksen kaksi vuotta myöhemmin Windows Phone 8:n muodossa. WP-laitteet eivät käy kaupaksi ja valmistaja toisensa jälkeen onkin luopunut toivosta MS:n puhelinkäyttöjärjestelmän kanssa; Android myy paremmin ja on valmistajille ilmainen toisin kuin Windows Phone. Ainoaksi WP:n tukijalaksi jäi Nokia jonka matkapuhelintoiminnot myytiin nekin Microsoftille. Jälleen kerran osoitus epätoivosta joka MS:n pääkonttorissa Redmontissa vallitsee, en usko matkapuhelinvalmistajaksi ryhtymisen olleen MS:n strategiassa. Siihen ajauduttiin pakosta koska muuten WP:n taru olisi loppunut kokonaan.

Microsoftin olisi aika heittää pyyhe kuluttajamarkkinoiden kehään. Yli puolet sen tuloista ja melkein kaikki voitot tulevat jo nyt yritystuotteiden puolelta ja vaikka kuluttajatuotteista luopuminen tekisikin yhtiöstä julkisuuden silmissä tylsemmän mahdollistaisi se Microsoftin menestyksen myös tuleviksi vuosiksi. Nyt uhkana on että saadakseen kuluttajapuolen menestymään siihen uhrataan kaikki mitä yrityspuolelta saadaan ja enemmänkin. Kotitaloudet ovat Microsoftille jo menetetty markkina mutta yrityksille ja ammattikäyttöön sillä on vielä paljon annettavaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti